24 paź 2011

"Just Kids" Patti Smith.

Książka moich wakacji...

"Just Kids", to opowieść o przyjaźni, sztuce, ambicjach, rocku i Nowym Jorku z lat 60-70 tych.
Autorka Patti Smith, to piosenkarka, autorka tekstów, poetka i jedna z najważniejszych kobiet w historii rocka, która zmieniła oblicze punk rocka.
Chociaż minęło kilkadziesiąt lat, o swojej młodości, najbliższym przyjacielu Robercie Mapplethorpie opowiada tak, jak gdyby zdarzyło się to rok temu.
Na powieść natrafiłam zimą, kiedy w internecie szukałam książek o Nowym Jorku lat 60-70tych, bo Miasto z tego okresu wyjątkowo mnie fascynuje.
 Spora część akcji "Just Kids" dzieje się w słynnym Chelsea Hotel, z czasów bycia oazą artystów, a nawet przez lata domem dla wielu z nich.
Patti poznaje tam m.in. Allena Ginsberga, Boba Dylana, przesiaduje w pokoju z Janis Joplin czy wspomina ostatnie spotkanie z Jimi Hendrixem.
Wyjścia do Max's Kansas City, The Factory Andy'ego Warhola zmieszane z ulicami Nowego Jorku, na których pochłaniałam tą książkę, wprowadzało mnie w wyjątkowy nastrój. 

W jedną z moich ostatnich nocy w NY, razem z Katarzyną (która też przeczytała "Just Kids") stałyśmy przed Chelsea Hotel, wpatrywałyśmy się w jego ciemne okna, wyobrażałyśmy sobie jak to było kiedyś... Które okno należało do Patti i Roberta, Dylana Thomasa czy Jima Morrisona, gdzie zamordowano Nancy Spungen, w którym pokoju Kerouack pracował nad "On the Road" itd...
I tylko charakterystyczny neonowy napis Chelsea już się nie świecił...Na początku sierpnia hotel zakończył swoją działalność i zmienił właściciela. Planowana jest niewielka renowacja i ponowne otwarcie. Mam nadzieję, że nie wprowadzi się tam żadna sieć hoteli, bo to byłoby tragedią, ale wątpie, żeby Miasto pozwoliło sobie na taki błąd.


"Just Kids" dostępna jest tylko w wersji anglojęzycznej, ale znajdziecie ją na eBayu, Amazonie, a nawet w Empiku online.
Gorąco polecam!

1 komentarz:

  1. Już zamówiłam! będzie za 6 dni :) Strasznie spodobała mi się fabuła, znalazłam info że powstaje już scenariusz :). AMsz może jeszcze jakies tego typu książki do polecenia. Gdzie akcja dzieje się w stanach w tych latach lub tez fabuła jest o rock&roll'u i gwiazdach?

    OdpowiedzUsuń